dodano: 8.02.2016 w kategorii: ,

Co to jest AdBlue i po co się go używa

Co to jest AdBlue? To substancja doskonale znana kierowcom samochodów ciężarowych. Pozwala ona w dieslach zminimalizować emisję do atmosfery trujących tlenków azotu. Producenci postawili na zastosowanie technologii SCR także w samochodach osobowych napędzanych olejem napędowym. 

Co to jest AdBlue - Grupa Auto Wimar

Co to jest AdBlue i SCR?

AdBlue to przyjemnie brzmiąca nazwa określająca wodny roztwór mocznika, w skład  którego wchodzi  mniej więcej 1/3 mocznika i 2/3 wody demineralizowanej. Z kolei, skrót SCR określa systemy tzw. selektywnej redukcji katalitycznej, które wymagają zastosowania płynu AdBlue.

Prezentowany system zastosowano w celu neutralizacji niebezpiecznych dla życia człowieka tlenków azotu, będących pochodną spalania oleju napędowego w warunkach wysokiej temperatury i ciśnienia panujących w silnikach diesla. Model działania SCR jest stosunkowo prosty – zakłada wstrzykiwanie roztworu mocznika przed katalizatorem zlokalizowanym w układzie wydechowym, w wyniku czego, następuje reakcja chemiczna zmieniająca AdBlue na amoniak i CO2 . W katalizatorze amoniak z kolei łączy się z tlenkami azotu – z procesu tego powstają niegroźne dla środowiska czysty azot i para wodna.

Reakcję chemiczną wykorzystuje wielu producentów samochodów osobowych napędzanych olejem napędowym. Wyliczyć tu można Volkswagena, Opla, Mercedesa, Audi, BMW, Citroëna czy Peugeota. Dzięki wykorzystaniu AdBlue, obniża się emisję trujących tlenków azotu nawet o 90%, co, w przypadku większych diesli ograniczyć ilość spalin tak, aby samochody spełniały europejski standard emisji spalin – normę Euro 6.

 

AdBlue – gdzie i jak często tankować?

AdBlue w samochodach osobowych zużywa się bardzo powoli. Statystycznie 1,5 litra wystarcza na przejechanie 1000 km. Jednakże, większość modeli używa go znacznie mniej. W niektórych przypadkach, kilkulitrowy zbiornik wystarcza od przeglądu do przeglądu. Niektórzy niezależni eksperci twierdzą, że system SCR jest montowany w dieslach po to, aby formalnie spełniały wymagania w czasie badań homologicznych, ponieważ tak mała ilość wykorzystywanego mocznika nie może mieć znaczącego wpływu  na obniżenie emisji tlenków azotu.

Z drugiej strony, producenci zakładają, że współcześni kierowcy nie są przygotowani mentalnie na  dodatkowe tankowanie związane z uzupełnianiem AdBlue.

Co więcej, ceny roztworu mocznika są bardzo zróżnicowane. Wynoszą od 2 do kilkudziesięciu złotych za litr. W przypadku samochodów osobowych, AdBlue osiąga zazwyczaj najwyższe wartości, ponieważ substancja pakowana jest do niewielkich pojemników (tylko z takich można uzupełnić niedobór specyfiku). Ponadto, wlot zbiornika roztworu mocznika często znajduje się w mało poręcznym miejscu – w bagażniku samochodu, co sprawia, że należy ostrożnie wlewać substancję, ponieważ rozlana długo pozostawia odór. W niektórych modelach AdBlue uzupełnić można wyłącznie w autoryzowanych stacjach po podłączeniu do komputera diagnostycznego.  

 

Bez AdBlue nie pojedziesz!

Roztwór wodny mocznika jest niezbędny do jazdy. Jeśli go zabraknie, samochód przejdzie w tryb awaryjny i po unieruchomieniu silnika już się nie odpali.  W takiej sytuacji, konieczna może być wizyta w autoryzowanym serwisie. Warto jednak dodać, że do takich sytuacji dochodzi niezwykle rzadko, ponieważ substancja wolno się zużywa, a samochód o potrzebie uzupełnienia AdBlue uprzedza użytkownika z dużym wyprzedzeniem. Świadomy kierowca nowego auta zapewne już przy zakupie dowie się, co to jest AdBlue i o czym trzeba pamiętać podczas eksploatacji.

Niestety, roztwór mocznika jest substancją, która wymaga bardzo stabilnych warunków temperaturowych – jest bezużyteczna poniżej -5o C i powyżej +25o C. Sprzyja jej także  stosunkowo krótkie składowanie. Co więcej, przy zmianach temperatury, wytrącają się z niej kryształki, które systematycznie zatykają układ. Wtedy konieczna jest wizyta w  autoryzowanym serwisie samochodów. Także serwisy Grupy Auto Wimar (Auto Wimar Warmia, zlokalizowane w Olsztynie przy ul. Rataja 15, oraz serwis Auto Wimar Centrum, Warszawa, Al. Jerozolimskie 249 B,)prowadzą serwis systemów SCR, a w razie uszkodzenia lub zatkania układu, przeprowadza profesjonalną usługę naprawy.

(Materiał źródłowy: Po co w aucie AdBlue?, „Auto Świat” nr 47 (1047) z dnia 16 listopada 2015 roku)